יום שני, 31 בינואר 2011

ממשוב ל- coaching ולחשיבה אסטרטגית


 שלום לכולכם

הפעם על שיחת משוב מעוררת השראה.
משוב הוא הכלי הניהולי הבסיסי ביותר.
במחקרים, כששואלים אנשים מה הם מחפשים בעבודה - הערכה על ביצוע נמצאת במקום הראשון.
ובבלוג הפעם תקראו איך להפוך את שיחת המשוב לשיחה מכוננת.
אשמח למשוב מכם!


בשנים האחרונות התרחבה התפיסה של המשוב תוך אימוץ מטאפורה מעולם הספורט – המנהל כמאמן. בתחילה עסקו בזה רק היועצים החיצוניים – היועץ לניהול כמאמן אישי - ובהמשך נוצרה התובנה, שגם המנהל עצמו חייב באימון אישי של עובדיו. אני מציעה להרחיק לכת: כדאי להרחיב את מושג המשוב עוד. בעולם דינאמי, שבו אנו מצווים להתחדשות אסטרטגית מתמדת ברמת הארגון – ראוי לאמץ גישה זו גם ברמת הפרט ולהפוך את שיחות המשוב לא רק ל"אימון אישי" אלא גם ל"דיון אסטרטגי" פרטי. 

חשבו על מנהל שהציף את הטוב שבכם. מישהו שכשעבדתם איתו הרגשתם נפלא. זהו האדם שתרצו שינהל אתכם וזה האדם שתרצו לחקות בעצמכם. מנהלים טובים בונים איתנו מערכת יחסים. אכפת להם מאיתנו. מנהל טוב בונה בארגון ובעובדיו תקווה. בנוסף הוא משדר חיבה. והוא אוטנטי! בעולם של חוסר וודאות אנחנו זקוקים למישהו בעל סמכות שיסייע לנו. 

חקירה מעריכה 

הדרך הפשוטה ביותר ליצור תקווה היא ליצור חזון, התלהבות לגבי העתיד, תחושת שליחות, ול"אמן" בחיבה. 
"
חקירה מעריכה" (Appreciative Inquiry) היא שיטה טובה לזה ברמת הארגון וברמת הפרט. הרעיון הוא לשוחח ביחד על מה שיוצר גאוות יחידה. כך יוצרים תקווה. אנשים מדווחים שמי שעזר להם להצליח הם אנשים שעזרו להם להבהיר את שאיפותיהם. עזר להם לחלום חלומות חדשים. כשאתם צופים באנשים שהצליחו לעשות שינוי בר-קיימא תמצאו שהיו להם חמישה "גילויים". הראשון – גילוי מה הם רוצים באמת מן החיים ומן העבודה. מזה עברו לגלות איפה הם נמצאים עכשיו – מהן החוזקות והחולשות שלהם. מכאן עברו לאתר את האסטרטגיה – איך להגיע מכאן לשם. רק משם עברו לאמץ התנהגויות חדשות ולבסוף חזרו לראשונה – בניית מערכת יחסים שסייעה להם להשתנות בהצלחה. (בעקבות Richard Boyatzis) 

גיבוש חזון 

המשוב וה"אמון האישי" צריכים להתמקד במה אנשים רוצים באמת וצריך לסייע להם לגבש חזון אישי בדיוק כפי שעושים זאת בתהליך אסטרטגי עבור הארגון כולו. חבל שאלה אינן שיחות שכיחות עם מנהלים. איכשהו נדמה למנהלים שבעבודה אתה צריך להיות תמיד ממוקד במשימות. אבל שיחת משוב יכולה להתרחב לאימון אישי ולגיבוש שינוי אמיתי אצל העובד. יש לכך תנאי חשוב: כדי שנוכל להעניק השראה כזו לזולת – עלינו לחיות חיים מלאי השראה בעצמנו. רק מנהלים ויועצים בעלי חזון אישי, שיודעים מהם רוצים להשיג בחיים ובעבודה, שמכירים את חוזקותיהם וחולשותיהם, שמחפשים תמיד הזדמנויות להתפתח, שפועלים בעצמם על פי מפת דרכים ממקדת, יכולים לעזור בכך גם לאחרים ולהפוך שיחת משוב לקוצ'ינג אמיתי עם השפעות מרחיקות לכת. 



כל טוב,
עדנה פשר
www.pasher.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה